Ελεύθερο Βήμα Αχαρνών

Ένα βήμα για προβλήματα, ιδέες και απόψεις για το Δήμο Αχαρνών

Τα έξοδα παράστασης του δημάρχου

Posted by koszig στο 11 Μαρτίου 2010

Οι δημοτικοί άρχοντες δε λαμβάνουν μισθό, αλλά έξοδα παράστασης. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι σήμερα ήταν σε ειδικό καθεστώς φορολόγησης, με 20% επί των ποσών που λαμβάνουν.

Άρθρο 136

Έξοδα παράστασης

1. Οι δήμαρχοι και οι πρόεδροι Κοινοτήτων, μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος της περίπτωσης δ΄ του προηγούμενου άρθρου, καθώς και οι αντιδήμαρχοι, οι πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων και οι αντιπρόεδροι Κοινοτήτων δικαιούνται εξόδων παράστασης, τα οποία καταβάλλονται από το Δήμο ή την Κοινότητα.

2.α. Τα έξοδα παράστασης καθορίζονται με απόφα­ση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομίας και Οικονομικών, ανάλογα με τα τακτικά έσοδα, που πραγματοποιούν οι αντίστοιχοι Δήμοι και Κοινότητες. Η απόφαση του Υπουργού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εκδίδεται τρεις (3) μήνες πριν από την έναρξη κάθε οικονομικού έτους, ύστερα από γνώμη του διοικητικού συμβουλίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων της Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.). Εάν η γνώμη της δεν παρασχεθεί εντός ενός (1) μηνός, αφότου ζη­τήθηκε, η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται και χωρίς αυτή. Αν δεν εκδοθεί απόφαση μέσα στην προθεσμία αυτή, ισχύει η απόφαση του προηγούμενου έτους.

Σε εξουσιοδότηση του νόμου εκδόθηκε η υπουργική απόφαση 5631/2007. Την επόμενη χρονιά, σύμφωνα με το νόμο εκδόθηκε η υπουργική απόφαση 42224/4-7-2008 που καθόριζε τα έξοδα παράστασης  του δημάρχου και αναλογικά των άλλων αιρετών αντιδημάρχων και  προέδρου δημοτικού συμβουλίου.(Απόφαση 42224/08 Αποζημιώσεις αιρετών)

ΕΤΗΣΙΑ ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΔΗΜΟΥ / ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ

(ευρώ)

ΕΤΗΣΙΑ ΕΞΟΔΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

(ευρώ)

Από


Έως


Δημάρχων και Προέδρων Κοινοτήτων


Αντιδημάρχων δήμων με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων Αντιδημάρχων δήμων με πληθυσμό μέχρι 10.000 κατοίκους Προέδρων συμβουλίων δήμων με πληθυσμό μέχρι 10.000 κατοίκους


Αντιπροέδρων κοινοτήτων με πληθυσμό άνω των 2.000 κατοίκων
Προέδρων συμβουλίων δήμων με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων


Προέδρων συμβουλίων δήμων με πληθυσμό άνω των 10.000 και μέχρι  100.000 κατοίκους


6.000.001 30.000.000 52.500 26.250 21.000 15.750
30.000.001 και άνω 67.200 33.600 26.880 20.160

Για τον προσδιορισμό των εξόδων παράστασης που λαμβάνουν οι ανωτέρω δικαιούχοι, υπολογίζονται αρχικώς τα τακτικά έσοδα του οικείου ΟΤΑ, σύμφωνα με τον τελευταίο εγκεκριμένο από το Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιό του, απολογισμό. Τυχόν διαφορές που προκύπτουν σε σχέση με τα ετήσια τακτικά έσοδα του οικονομικού έτους επί των οποίων υπολογίζονται, κατά τα ανωτέρω, τα έξοδα παράστασης, καταβάλλονται μετά την έγκριση, από το οικείο Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιο, του αντίστοιχου απολογισμού.

Από αυτό συνάγεται ότι τα έξοδα αποζημίωσης των αιρετών προκύπτουν από τα τακτικά έσοδα του δήμου που αποτυπώνονται στον ισολογισμό του έτους.

Στο άρθρο 163, παρ 1β αναφέρεται:

β. Για τους Δήμους, που η έδρα τους είναι έδρα Νο­μαρχιακής Αυτοδιοίκησης ή Νομαρχιακού Διαμερίσμα­τος και για τους Δήμους με πληθυσμό μεγαλύτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους, μπορεί ο δήμαρχος να λαμβάνει έξοδα παράστασης αυξημένα έως είκοσι τοις εκατό (20%), εφόσον διαπιστώνεται η κανονική βε­βαίωση των εσόδων.

Είναι φανερό ότι από τη διάταξη αυτή τα έσοδα που βεβαιώνονται είναι εκείνα που προβλέπονται  από τον προϋπολογισμό του έτους. Και  φυσικά η βεβαίωσή τους περιέχεται στον ισολογισμό και τον απολογισμό  του έτους.

Για τον απολογισμό – ισολογισμό των δήμων οι διαδικασίες προβλέπονται από το άρθρο 163

Άρθρο 163 (Άρθρο 163 του ν. 3463/2006)

Απολογισμός – Ισολογισμός Δήμων

1. Έως το τέλος Μαΐου, εκείνος που ενεργεί την τα­μειακή υπηρεσία του Δήμου υποβάλλει δια μέσου του δημάρχου στη δημαρχιακή επιτροπή λογαριασμό της διαχείρισης του οικονομικού έτους που έληξε. Τα στοι­χεία που περιλαμβάνει ο λογαριασμός της διαχείρισης ορίζονται με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 2 του άρθρου 175. Ο λογαριασμός υποβάλλεται ενιαίος, ανε­ξάρτητα από τις μεταβολές που έχουν τυχόν γίνει, ως προς τα πρόσωπα εκείνων που ενεργούν την ταμειακή υπηρεσία.

2. Μέσα σε δύο (2) μήνες αφότου παρέλαβε τα ανω­τέρω στοιχεία, η δημαρχιακή επιτροπή τα προελέγχει και, το αργότερο πέντε (5) ημέρες μετά τη λήξη του διμήνου, υποβάλλει τον απολογισμό και, προκειμένου για Δήμους που εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο Δήμων και Κοινοτήτων, τον ισολογισμό και τα αποτελέσματα χρήσεως, μαζί με έκθεσή της στο δημοτικό συμβούλιο.

Από αυτό προκύπτει ότι μέχρι τις 5 Αυγούστου κάθε έτους πρέπει να έρχεται στο δημοτικό συμβούλιο για ψήφιση.

Ο απολογισμός – ισολογισμός του έτους 2008 έπρεπε μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 να είχε εισαχθεί στο δημοτικό συμβούλιο για ψήφιση.  Μέχρι σήμερα ο ισολογισμός δεν έχει ψηφιστεί.

Τα έξοδα αποζημίωσης του δημάρχου, των  αντιδημάρχων, και του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου εξαρτώνται από τα τακτικά έσοδα του δήμου. Στην πραγματικότητα μπορεί να είναι άνω των 30.000.000€, αλλά τυπικά δεν είναι γνωστά με την καταχώρησή τους στον ισολογισμό. Με βάση τον παραπάνω πινάκα τα ετήσια έξοδα παράστασης του δημάρχου είναι  67.200 €.

Υπάρχει όμως και σοβαρό πρόβλημα με το 20% επιπλέον του μισθού του δημάρχου εφόσον διαπιστώνεται η κανονική βε­βαίωση των εσόδων. Εδώ μπορούν να δοθούν διάφορες ερμηνείες.

Η μια είναι αν βεβαιώθηκαν τα προϋπολογισμένα έσοδα. Είναι γνωστό όμως ότι  οι προϋπολογισμοί είναι εικονικοί. Γράφονται επί έτη έσοδα τα οποία δεν βεβαιώνονται.  Το οικονομικό έτος 2008, βάσει στοιχεία που υπάρχουν στον προϋπολογισμό του 2009, τα έσοδα διαμορφωθέντα έσοδα, μέχρι 26/11/2008, ήταν 204.513.513,24 € και τα βεβαιωθέντα 65.431.759,35 € . Βεβαιώθηκε το  32% των προϋπολογισθέντων εσόδων.

Η άλλη είναι αν βεβαιώθηκαν έσοδα που έπρεπε με βάση τους νόμους να βεβαιωθούν, όπως για παράδειγμα πρόστιμα από παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και πρόστιμα από παράνομες διαφημίσεις.


Στο φύλλο του προϋπολογισμού  φαίνεται με κόκκινη επισήμανση τα πρόστιμα που έπρεπε να βεβαιωθούν για παράνομη άσκηση υπαίθριου εμπορίου, πρόστιμα καθαριότητας (50 € !!!) και υπαίθριας διαφήμισης. Σε ένα μόνο δεκαπενθήμερο παράνομων υπαίθριων διαφημίσεων σε πινακίδες τύπου ΠΙΖΑ επέβαλε το 2009 πρόστιμο 300.000 €.

Στο προαναφερόμενο φύλλο προϋπολογισμού με μπλε επισήμανση είναι τα πρόστιμα που καταβάλλουν οι παραβάτες του ΚΟΚ είτε στον ΕΛΤΑ, είτε στη ΔΥΟ, είτε στον Δήμο. Όσοι  δεν εντός 10 ημερών ο δήμος μετά παρέλευση 3 μηνών συντάσσει βεβαιωτικό κατάλογο στην ΔΥΟ για την είσπραξη του προστίμου, σύμφωνα με την εγκύκλιο 37231/23-7-2007 (Εγκύκλιος 46/2007 Είσπραξη παραβάσεων ΚΟΚ)

Ο δήμος Αχαρνών δεν εφάρμοζε αυτή την εγκύκλιο όπως έχει βεβαιώσει το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης στο οποίο είχα κάνει σχετική αναφορά για τη δημοτική αστυνομία.(ΣΕΕΔΔ Δημοτική Αστυνομία). Στα συμπεράσματα αναφέρεται

Ο δήμαρχος με βάσει όσα εκτέθηκαν:

  • Δεν βεβαίωσε δαπάνες όσες είχαν προϋπολογιστεί.
  • Δεν βεβαίωσε πρόστιμα για παράνομη υπαίθρια διαφήμιση δύο χρόνια μετά την ανάληψη της δημοτικής αρχής. Στο διάστημα αυτό είχα επισημάνει με αναφορές μου την παράληψη αυτή. Τα διαφυγόντα έσοδα από την μη επιβολή προστίμων μπορεί να αγγίζουν το ποσό του 1.000.000 €.
  • Δε συνέτασσε βεβαιωτικούς καταλόγους για παραβάσεις του ΚΟΚ, τις οποίες βεβαίωνε η δημοτική αστυνομία και δεν πλήρωναν οι παραβάτες.
  • Δεν είχε εισάγει μέσα στις νόμιμες προθεσμίες τον απολογισμό – ισολογισμό του έτους 2008 στο δημοτικό συμβούλιο για ψήφιση.

Με έγγραφό μου στο δήμο ζήτησα να πληροφορηθώ για τα έξοδα παράστασης των αιρετών. Νομίμως έπρεπε να απαντήσουν σε 20 ημέρες, μέχρι 24 Φεβρουαρίου. Δεν το έκαναν.

Σε ερώτηση στον αρμόδιο αντιδήμαρχο οικονομικών του δήμου αν η αποζημίωση του δημάρχου είναι αυξημένη κατά 20% η απάντηση ήταν καταφατική, με την επεξήγηση ότι είχαν αυξηθεί τα έσοδα του δήμου.

Από όσα έχουν εκτεθεί προκύπτει ότι δεν πρέπει να καταβάλλονται στο δήμαρχο αυξημένα κατά 20% τα έξοδα παράστασης του δημάρχου. Για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία θα ζητήσω από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο γραπτές εξηγήσεις για το θέμα αυτό.

Σύμφωνα με το άρθρο 163 μέσα σε ένα μήνα από την προθεσμία ψήφισης του απολογισμού – ισολογισμού, δηλ. μέχρι τον Νοέμβριο του 2009 έπρεπε να αποσταλεί ο απολογισμός – ισολογισμός του 2008 στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Σε περίπτωση μη υποβολής του απολογισμού ή και του ισολογισμού στο Ελεγκτικό Συνέδριο, επιβάλλονται σε βάρος των υπαιτίων οι κυρώσεις του άρθρου 26 του π.δ. 774/1980 και παράλληλα διενεργείται έκτακτος γενικευμένος έλεγχος στη διαχείριση του Δήμου, μετά από απόφαση του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που εκδίδεται είτε αυτεπάγγελτα είτε μετά από αίτηση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.

Για ενημέρωση των αρμοδίων παραθέτω και το άρθρο 26 του π.δ. 774/1980 (Άρθρο 26 ΠΔ 774_1980)

Τελικά όπως και σε προηγούμενη ανάρτηση έχω αναφέρει (κλικ εδώ) καμία προθεσμία δεν τηρείται, ούτε στους προϋπολογισμούς, ούτε στους ισολογισμούς του δήμου. Για τους ισολογισμούς των δημοτικών επιχειρήσεων αργότερα.


Σημείωση: Αν κάποια στοιχεία αναφοράς ή συμπέρασμα δεν ευσταθεί, όποιος έχει να διατυπώσει κάποια παρατήρηση ευπρόσδεκτη, ώστε να γίνει αμέσως η σχετική διόρθωση.

5 Σχόλια to “Τα έξοδα παράστασης του δημάρχου”

  1. […] του από 52.500 € το χρόνο έγιναν 67.200 € το χρόνο.(κλικ εδώ) . Τυχεροί και οι αντιδήμαρχοι και  ο πρόεδρος του […]

  2. […] (κλικ εδώ) […]

  3. […] Αυτά για το άρθρο του κ. Κολετζάκη. Αν κάποιος θέλει να «μαζέψει» τα οικονομικά του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων δε χρειάζεται ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ. Μπορεί να το κάνει και με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Όπως για παράδειγμα για την αποζημίωση του Δημάρχου (κλικ εδώ) (κλικ εδώ) […]

  4. […] Σε σχόλιο που αφορούσε διοικητικά και οικονομικά που αφορούσαν και στη μισθοδοσία του δημάρχου δεν απαντήθηκαν. (κλικ εδώ). […]

  5. […] Σε σχόλιο που αφορούσε διοικητικά και οικονομικά που αφορούσαν και στη μισθοδοσία του δημάρχου δεν δόθηκε απάντηση. (κλικ εδώ). […]

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.